Hopp til innholdet

Den digitale montøren – Sunnhordland Kraftlag

Den digitale montøren - Sunnhordland Kraftlag

Hvorfor kom Sunnhordland Kraftlag (SKL) til SYSCO?

“Vi hadde akkurat inngått ny driftsavtale med SYSCO og erfaringen vår med SYSCO som leverandør var god. De gav oss et godt svar på vår kravspesifikasjon rundt nettbrett og sikkerhetsløsning for kommunikasjon inn mot Jobtech Go” sier Ståle Botnen – IKT ansvarlig i SKL

Hvilke utfordringer hadde SKL?

Vi hadde en del konkrete krav til løsningen som måtte på plass for at vi kunne distribuere tilgang inn mot JobTech via nettbrettløsningen Jobtech Go. Siden dette innebærer at potensielt kraftsensitiv informasjon blir tilgjengeliggjort på bærbare enheter så er det en del krav i beredskapsforskriften, samt interne IKT sikkerhetskrav hos SKL som må oppfylles. Etter dialog med SYSCO kom vi frem til at en kombinasjon av registrering og styring via inTune og kommunikasjon via app-VPN ville gi oss den nødvendige kontrollen med nettbrett og bruken av disse inn mot JobTech Go. Samtidig så blir da dette en god og sikker arbeidsflate for fremtidige system som vi ønsker å gjøre tilgjengelige ute i anlegg – fortsetter Ståle Botnen.

Hvordan løste SYSCO utfordringen?

  • SYSCO løste utfordringen ved å ta i bruk Microsoft Intune og ny funksjonalitet i Microsoft Azure for å sikre og vedlikeholde nettbrett.
  • SYSCO sørger for at alle nettbrett oppretter en sikker forbindelse inn mot intern infrastruktur for å kunne oppdatere arbeidsordresystemet når ein er ute på f.eks kraftstasjoner.
  • Løsningen er lagt opp til at den skal støtte andre systemer som skal kjøres på nettbrett og koples opp mot intern infrastruktur

Verdier løsningen gir SKL

  • Økt effektivitet i generelt vedlikeholdsarbeid
  • Bedre dokumentasjon og bilde behandling
  • Mindre timeforbruk på å laste inn bilder fra mobiler eller kamera når en har tatt bilder i forbindelse med arbeidsordre.

Tilbake til toppen