Hopp til innholdet

Slik bygger SYSCO en ustoppelig kultur

Slik bygger SYSCO en ustoppelig kultur

SYSCO-sjef Dagfinn Ringås henter metaforene fra jordbruket når han snakker om å bygge en ustoppelig bedriftskultur i SYSCO.

SYSCO-sjef Dagfinn Ringås henter metaforene fra jordbruket når han snakker om å bygge en ustoppelig bedriftskultur i SYSCO.

– Som IT-selskaper og kunnskapsbedrifter flest er også SYSCO bare folk og kultur. Vi er bare hjerte og hjerne. Vi har ingen produksjonshaller eller maskiner. SYSCOs kultur er det som gjør SYSCO til SYSCO, som gjør oss til en attraktiv arbeidsplass og som gjør at vi skiller oss fra våre konkurrenter. Derfor har vi brukt veldig mye tid og krefter på å utvikle vår kultur, sier Group CEO Dagfinn Ringås i SYSCO.

Bedriftsledere ser gjerne til sport og helst til lagidrett når de snakker om bedriftskultur. Prestasjoner, samhandling, roller og posisjoner er begreper som går igjen. Ringås gjør også det, men rammeverket for å utvikle SYSCO-kulturen er hentet fra jordbruket: Hva kreves for å få en åker til å gro og slå ut i full blomst.

Å bygge en ustoppelig kultur krever det samme som å få en åker til å vokse. Man trenger næringsrik jord, frø, vanning, sol og luking.

Dagfinn Ringås

Her forklarer han hva han legger i de ulike begrepene:

Næringsrik jord

Næringsrik jord omfatter alt som ikke kan puttes i et regneark, som bedriftens profil, at lokalene er innbydende og varme samt bedriftens visjon og misjon.

– Man trenger et klart svar på hvorfor selskapet eksisterer. Det er misjonen – det som gjør at folk står opp og drar på jobb. Tilsvarende trenger man en tydelig visjon. Vår visjon er å bygge et sagnomsust selskap med teknologiske superhelter for energiselskaper i Norden. Det betyr et selskap som blir snakket om av folk som vil jobbe hos oss og av fornøyde kunder, sier Ringås og trekker frem tre punkter som definerer hva SYSCO er og består av:

  1. Teknologiske superhelter
  2. Fuzz fighters som snur komplekse IT-utfordringer til digitale suksesshistorier
  3. Energi – SYSCO er full av energiske ansatte

Frø

– Frøet handler om fokus og en retning. Det er strategien og forretningsplanen. Og om å ha riktig folk i riktig stilling, sier Ringås og legger frem forretningsplanen:

SYSCO snur komplekse IT-utfordringer til digitale suksesshistorier ved hjelp av tre ting:

  1. Vi leverer lettbent programvare til energiselskaper
  2. Vi har superdyktige konsulenter
  3. Vi leverer sikker IT-drift og overvåkning

– Og med vårt gyldne differensierngstriangel skiller vi skiller oss fra våre konkurrenter, fortsetter Ringås.

De tre spissene i triangelet er:

  1. Eksperter på energisektoren
  2. Skytjenester og datastrøm-teknologier (slik som Microsoft Azure, Google Cloud, Kafka og mer)
  3. Å være det ledende Oracle-selskapet i Norden

Ringås legger til at «frøet» også omfatter det å ha et rikt mangfold og meningsfylt arbeid. De siste årene har SYSCO kuttet sponsing av store idrettsklubber. Isteden går penger til frivillige organisasjoner og prosjekter som også de ansatte kan bidra med som å hjelpe Kripos med å lage systemer for å avsløre overgrep mot barn på nettet og Hackathon mot human trafficking. – Og viktigere enn å ansette flinke folk, er det å få riktige folk i de rette rollene. Det er da de slår ut i full blomst, sier Ringås.

Vanning

– Vanning handler om å utvikle de ansatte og organisasjonen. Stikkord er trening, opplæring, mangfold, målstyring, målinger, disiplin, resultatsikring. Vannet har både harde og myke verdier, sier Ringås. 

Som en del av SYSCOs vanningsanlegg er formalisert kompetanseutvikling. En egenutviklet Tech Radar er et annet verktøy som gjør det enklere for SYSCO å utvikle intern kompetanse etter eksternt behov.

Vanning består også av ulike sosiale aktiviteter som bedriftsidrett og andre treffpunkter tilrettelagt gjennom SYSCO, som nå er falt bort på grunn av Covid-19.

– Hvordan har SYSCO løst at det er vanskelig å få flere til å møtes fysisk?

– Vi har brukt ulike digitale plattformer som Kahoot! og også FuelBox. Vi har hatt digitale “lunch ‘n learn” på Teams og har hatt «Walk ‘n talk» som er gående møter utendørs, svarer Ringås.

Sol

Sol handler om å gi anerkjennelse og feire både folk og prestasjoner.

Ringås forteller SYSCO har valgt bort vanlige premieringer, som «månedens selger» og lignende. I stedet bruker SYSCO belønninger knyttet til de tre verdiene: energisk, fuzz fighter og super skilled.

SYSCO er heller ikke redde for å vise frem sine ansatte. Både på sosiale medier under hashtaggen #MeetOurTeam, på konferanser, ulike foraer eller medier.

– Faren ved å aktivt synliggjøre de er at man kan miste dyktige kolleger. Dette fordi flere legger merke til de, og flere kan potensielt aktivt prøve å rekruttere de, men denne synligheten gjør oss også attraktive for nye folk. Det er viktig å være klar over at som leder har du bare talentene på lån. Vi eier dem ikke. Derfor må de som ønsker å være synlige, få lov til det, mener Ringås. 

Ugress

– Problemet med ugress er at det blokkerer sol og stjeler næring, sier Ringås og sikter til ugress i organisasjonen som sladder, problemorientering, motarbeiding og så videre. SYSCO-sjefen legger til at luking ikke behøver å bety at man kvitter seg med den problematiske ansatte, men at man må ta tak i betente situasjoner og prøve å løse problemene med samtaler og coaching.

Men noen ganger må man bare si: «Kjære energivampyr. Det var hyggelig å treffe deg, men vennligst søk jobb hos en av våre konkurrenter.» Jeg betaler folk for å finne løsninger, ikke for å peke på problemene.

Dagfinn Ringås

8. desember avholdte SYSCO webinaret “Hvordan bygge en ustoppelig kultur?” i samarbeid med ODA Nettverk, hvor SYSCO er Platinum Partner. Her kan du se opptak av webinaret:


SYSCO har de siste årene vokst kraftig, både i antall ansatte, synlighet, omsetning og lønnsomhet. Nøkkelen til det er kun mennesker og kultur. Her får du høre mer om hvordan SYSCO bygger det vi kaller en «ustoppelig kultur», hvor fotosyntese er rammen for historien. I dette foredraget fortellee vi om hvordan vi jobber med kulturbygging fordelt under metaforene jord, frø, vann, sol og ugress. Du vil lære mer om hvordan vi jobber med et kult brand, effektiv differensiering, kompetansebygging, profilering av ansatte og ikke minst mangfold. I webinaret møter du Dagfinn Ringås og Lisa Greenquist fra SYSCO.

Les også: Dagfinn Ringås har en suksess-strategi litt utenom det vanlige >

Tilbake til toppen