Hopp til innholdet

Inngår avtale med Nettalliansen på 75 millioner

Inngår avtale med Nettalliansen på 75 millioner

Nettalliansen velger SYSCO som leverandør av ny kundeløsning til alliansens 40 nettselskaper. Avtalen gjør at SYSCO får en betydelig markedsandel på programvare til energibransjen allerede ved lansering av SYSCO Connected Energy Hub.

Dette er et stort gjennombrudd for SYSCO. Vi har investert tungt i å utvikle en mer moderne programvareplattform for energibransjen. Og det er en fantastisk anerkjennelse av alt vi har gjort at vi ble tildelt denne kontrakten.

Dagfinn Ringås, CEO i SYSCO

Nettalliansen består av nærmere 40 nettselskaper som til sammen har nesten 300.000 nettkunder. Alliansen gjør felles innkjøp og utgjør en av de største aktørene i det norske energimarkedet. Nettalliansen kjørte en omfattende anbudsprosess, hvor SYSCOs nye løsning fikk målt seg mot alle de etablerte aktørene i bransjen. SYSCO vant kontrakten som løper over 4 år med opsjon på ytterligere 2 års forlengelse. Kontraktsverdien er på 75 millioner kroner.

En nyskapende løsning for bransjen

Med SYSCO Connected Energy Hub får nettselskapene i Nettalliansen en mer moderne kundeløsning, en såkalt MAFI-løsning, som står for måling, avregning, fakturering og innkreving. Løsningen er skreddersydd for nett-, markeds- og produksjonsselskaper i energibransjen og er sømløst integrert med Elhub (Statnetts datahub som samler inn målerdata og håndterer meldinger mellom strømleverandører og netteiere). Vi mener behovet for bedre løsninger i denne bransjen er sterkt etterspurt, både i forhold til å kunne jobbe fra hvor som helst, utnytte kraften i nettskyen, la kundene få betale med nye betalingsløsninger og kunne tilby flere tjenester på samme faktura. Alt dette, og mer til, fås i SYSCO Connected Energy Hub, sier Dagfinn Ringås

Nettalliansen er glade for at det er kommet en nykommer i bransjen, som får fart på innovasjonen.

Markedet endrer seg radikalt og nettselskapene er nødt til å fornye seg. Samtidig sliter bransjen med at vi er avhengig av noen få og store systemleverandører, som ikke har det samme behovet for innovasjon. Vi ønsker å tvinge frem en endring i dette markedet, slik at løsningene som utvikles blir mer tilpasset våre behov.

Vi har valgt SYSCO fordi de har en moderne, skalerbar og modulbasert løsning, de har unik bransjekompetanse som betyr at de forstår bransjens utfordringer, og de har lang erfaring med implementering, utvikling og drift av forretningskritiske løsninger i energibransjen.

Maria Rodahl Johansen, daglig leder i Nettalliansen.

Så behovet for noe helt nytt

SYSCO har tung bransjekompetanse i energibransjen, med en stor konsulentavdeling der mange også har bakgrunn fra bransjen. SYSCO så at mange av kundene slet med løsninger som var utdaterte og lite fleksible. Slik kom ideen om å utvikle et helt nytt og mer lettbent produkt, som både kunne være tidsbesparende, gi økt automatisering og mer kvalitet i forretningskritiske prosesser.

Les om løsningen SYSCO Connected Energy Hub her >

Les saken: Spar tid og penger med moderne KIS-system >

Maria Rodahl Johansen og Dagfinn Ringås signerer kontrakten.

Se hva Europower Energi skriver om saken 24.08.2020 >

Se hva Energiteknikk.net skriver om saken 24.08.2020 >

Se hva Haugesunds Avis skriver om saken 25.08.2020 >

Se hva Nettalliansen skriver om saken 24.08.2020 >

Se hva Computerworld skriver om daken 27.08.2020 >

Les mer

SYSCO Connected Energy Hub, en fleksibel, moderne og skalerbar MAFI-løsning. Løsningen er skreddersydd for nett- og markedsselskaper i energibransjen.

Les mer

SYSCO fortsetter veksten med en omsetningsøkning på 36 prosent fra 2018. De fire siste årene er omsetningen mer enn doblet

Les mer

SYSCO Connected Energy Hub: SYSCO lanserer nytt, moderne kundeinformasjonssystem (KIS) – gjør at nettselskaper og strømleverandører sparer tid og penger.

Les mer
Tilbake til toppen