Hopp til innholdet

Chatbot

Hva er en chatbot? 

En chatbot er en programvare som man kan snakke med via et chat-grensesnitt. Man kan chatte med boten via tekst eller stemme, og den kan utføre forskjellige oppgaver, uten at et menneske er involvert.  

Chatboten kan altså simulere menneskelig samtale og man kan kommunisere med en slik via et nettsted eller i applikasjoner og meldingstjenester. 

Ordet chatbot kommer fra «chat», som på norsk betyr nettprat og «bot», som i «robot». Robot er i denne sammenheng ofte omtalt som kunstig intelligens eller AI. Av kjente chatbots har du kanskje hørt om Siri (Apple), Alexa (Amazon) og Google Assistant. 

I hovedsak finnes det to typer chatbots på markedet – med og uten kunstig intelligens. Chatots uten kunstig intelligens baserer seg på et sett med regler og forhåndsdefinerte kommandoer. Den kan bare respondere på spesifikke oppgaver. Chatbotene som er basert på maskinlæring og kunstig intelligens, er i stand til å forstå komplekse forespørsler og forbedrer gradvis kvaliteten på svarene. 

SYSCO og Chatbot 

SYSCO har en egen Chatbot som heter Elivia. Elivia er ekspert innenfor energibransjen og er integrert med en rekke systemer som gjør at hun vet mye, og dermed kan Elivia automatisere mange oppgaver som ellers må gjøres manuelt av medarbeidere, som å bestille strømabonnement, endre fakturaadresser, gi informasjon og så videre. 

Les om Elivia, SYSCOs digitale kundebehandler her > 

Relaterte ord: 

Elivia, Digital kundebehandler, Virtuell assistent, RPA, AutomatiseringKraftproduksjon, Nettselskap.

Tilbake til toppen